Školský vzdelávací program SLNIEČKO
Školský vzdelávací program „SLNIEČKO“ je základným dokumentom, podľa ktorého sa uskutočňuje predprimárna výchova a vzdelávanie v materskej škole. Vypracovaný je v súlade so Štátnym vzdelávacím programom pre predprimárne vzdelávanie v materských školách, ktorý sa riadi požiadavkami školského zákona.
Slniečko symbolizuje teplo, jeho lúče vyžarujú pozitívnu energiu a vnášajú harmóniu, pokoj, svetlo, sú zdrojom vplývajúcim na naše zdravie. Žltá farba sa vzťahuje k Slnku a v antike znamenala štedrosť a vieru. Podľa psychológov niekedy poukazuje na veľkú závislosť dieťaťa na dospelom. Chceme s deťmi objavovať a poznávať ríšu zdravia, plnú farieb, tónov, vôní, pokoja a zdravého spôsobu života. V našej materskej škole chceme vytvoriť prostredie plné lásky, tepla a bezpečia pre deti, ktoré sú zároveň našimi „slniečkami“.
Učebné osnovy Školského vzdelávacieho programu Slniečko sú vypracované najmenej v rozsahu ustanovenom vzdelávacím štandardom Štátneho vzdelávacieho programu pre predprimárne vzdelávanie v materských školách.
Predprimárne vzdelávanie uskutočňujeme formou celodenného alebo poldenného niekoľkoročného predprimárneho vzdelávania (podľa požiadaviek rodiča). Výchova a vzdelávanie sa v materskej škole uskutočňuje prostredníctvom nasledovných foriem denných činností:
• hry a činnosti podľa výberu detí,
• zdravotné cvičenie,
• vzdelávacia aktivita,
• pobyt vonku,
• činnosti zabezpečujúce životosprávu (osobná hygiena, odpočinok, stravovanie)
Organizácia výchovno-vzdelávacej činnosti v materskej škole je charakteristická striedaním spontánnych a riadených činností. Formy denných činností sa realizujú súbežne alebo ako samostatné organizačné jednotky. Usporiadanie denných činností sú spracované vo forme denného poriadku, ktorý:
• zabezpečuje vyvážené striedanie spontánnych hier a riadených činností,
• vytvára dostatočný priestor pre individuálne potreby a záujmy detí,
• zabezpečuje dodržiavanie zásad zdravej životosprávy (pravidelné stravovanie, dostatočný pobyt na čerstvom vzduchu, dostatočná pohybová aktivita a odpočinok).
Všetky organizačné formy denného poriadku sú po pedagogicko – psychologickej stránke rovnocenné. Majú vplyv na rozvoj osobnosti dieťaťa vo všetkých vzdelávacích oblastiach. Vzdelávacie aktivity sú aktivitami vzťahujúcimi sa na sprostredkovanie plánovaných vzdelávacích obsahov jednotlivých vzdelávacích oblastí. V rámci vzdelávacích aktivít sa vytvára nosný priestor na postupné dosahovanie výkonových štandardov. Vzdelávacie aktivity sa zaraďujú ako samostatná organizačná jednotka alebo môžu byť súčasťou všetkých ostatných denných činností. Vzdelávanie v našej materskej škole má predovšetkým charakter hry, zábavy a zaujímavých činností. Je založené na zmyslovom vnímaní, zážitkovom, problémovom a kooperatívnom učení a učení hrou v skupinách, frontálne, alebo individuálne. Všetky plánované činnosti v obsahových celkoch vychádzajú z praktických skúseností, alebo životných problémov a sú zamerané na určité činnosti alebo praktické aktivity vyplývajúce z daných tém. Zameranie obsahových celkov vychádza z prirodzených potrieb dieťaťa, sú zrozumiteľné, užitočné a prakticky využiteľné. Napomáhajú dieťaťu poznať seba samého, svet okolo seba, porozumieť jeho dianiu a orientovať sa v ňom.
SEPTEMBER
| Obsahový celok | Téma |
| S RADOSŤOU DOMA, SPOKOJNE V MŠ | Držte ma za rúčku, kamaráti |
| Tajomstvo mojej izby a triedy, Naše pravidlá v triede | |
| BEZPEČNE NA CESTE | Moja MŠ a jej okolie |
| Cestou, vodou, vzduchom | |
| Dopravou bezpečne do MŠ, Semafor sa múdro tvári |
OKTÓBER
| Obsahový celok | Téma |
| BABIČKINA ZÁHRADA | Kalendár počasia |
| ZÁHRADA NA JESEŇ | Jeseň pani bohatá |
| Na návšteve u starkých – mesto verzus dedina | |
| Košík plný vitamínov | |
| Čo skrýva les |
NOVEMBER
| Obsahový celok | Téma |
| ZDRAVIE | Moje telo – som chlapec, som dievča |
| U lekára – ochrana zdravia | |
| Čím budem – povolania | |
| Päť detektívov – zmysly, ľudia s postihnutím |
DECEMBER
| Obsahový celok | Téma |
| SVIATKY ZIMY | Teším sa na Mikuláša |
| Tradície a zvyky – V rodinnom kruhu | |
| Čarovné Vianoce |
JANUÁR
| Obsahový celok | Téma |
| ZIMIČKA UŽ PRIŠLA | Zima je čarovná |
| Sedí vrabček za oblokom – zvieratká v zime | |
| V krajine ľadu a snehu – zimné športy |
FEBRUÁR
| Obsahový celok | Téma |
| FAŠIANGY | Kolobeh vody |
| Farebný svet – farby a tvary | |
| Veci okolo nás – materiál | |
| Fašiangy Turíce |
MAREC
| Obsahový celok | Téma |
| JAR NÁM KLOPE NA DVERE | Rozprávočka v knihe skrytá |
| Kniha je náš kamarát | |
| Jar k nám letí | |
| Mláďatko je na svete – domáce zvieratá | |
| Vajíčko maľované – Veľká noc |
APRÍL
| Obsahový celok | Téma |
| MODRÁ PLANÉTA | Moje mesto – Bratislava |
| Moja rodná vlasť – Slovensko | |
| Cesta okolo sveta – pamiatky, multikultúrna výchova | |
| Raketou do vesmíru | |
| Záchranári |
MÁJ
| Obsahový celok | Téma |
| PRÍRODA OKOLO NÁS | Kytička pre mamičku |
| Naša matka Zem – ochrana prírody | |
| Prechádzka lesom – stromy a lesné živočíchy | |
| Živá a neživá príroda |
JÚN
| Obsahový celok | Téma |
| LETO JE UŽ ZA DVERAMI | Dnes je veľký sviatok detí |
| Poďme spolu do ZOO | |
| Na lúke sú zvieratká – hmyz | |
| Rozlúčka s kamarátmi |